Idei de la #PRForum2015, partea I

Joi am fost la PR Forum 2015 și pentru că nu am putut face live blogging sau live tweeting așa cum mi-aș fi dorit, m-am decis să notez într-un document Word cam tot ceea ce mi s-a părut interesant. Din ceea ce mi s-a părut interesant, voi mai trece acum printr-un filtru ca să vi se pară și vouă interesant.

Prima sesiune a fost despre Creating Value through PR și a fost o dezbatere pe mai multe teme care i-a avut ca invitați pe Veronica Dogaru (Orange România), Corina Vasile (Raiffeisen Bank), Cristina Popescu (Danone), Crenguța Roșu (DC Communication), Sorana Savu (Premium Communication), Hortensia Năstase (LOWE Group) și Alexandru Păiuș (Image PR).

Au pornit de la PR-ul tradițional pe care l-au adus, cronologic, în prezent, declarând că într-adevăr digitalul l-a schimbat și acum se ia în considerare ce face online-ul și feedback-ul primit pe toate canelele de social media. De asemenea rolul acestui serviciu s-a îmbogățit cu activități ce țin de public affairs și guvernamental affairs.

Pentru rolul comunicării și importanța bugetului, s-a oferit să discute Cristina Popescu și a spus următoarele: Rolul comunicării este dual. Un rol e de apărare, iar altul de construcție. Dacă faci același mod de comunicare după o strategie corespunzătoare, lucrurile se întâmplă, indifferent de dimensiunea bugetului. Deci nu bugetul e singurul criteriu de reușită. 

Corina Vasile a afirmat că partea de online e din ce în ce mai importantă datorită vitezei cu care se pot propaga percepțiile. Datorită acestor dezvoltări, comunicarea are un rol strategic în companie, un rol de aliniere transversală între liniile de business pentru a transmite o idee unitară a ceea ce face compania. E nevoie de mai multă informație din toate zonele de activitate. 

După ce s-a discutat pe larg despre rolul PR-ului de astăzi, Hortensia Năstase a aruncat o bombă care m-a uns pe suflet. A zis dânsa că PR-ul ține de etică, de bunul simț în viață. Ține de valori morale legate de etică. Țin și eu pagini de Facebook și trebuie să recunosc că oricât de frumos sună treaba asta, din punctul meu de vedere nu se aplică non-stop. Ar fi fost prea corect și prea frumos. Foarte multe fructe stricate au fost ascunse prea mult timp de PR și foarte multe strategii negative au fost lansate pe sub mânecă.

Dacă, totuși, în 2015 mi-a fost dat să aud asta la o conferință, bag speranță că PR-ul e pe drumul cel bun.

Cât despre agenții? Ei bine, Veronica Dogaru a ținut să precizeze că o agenție să ne poată răspundă ideilor, trebuie să ne cunoască, să aibă o relație cu noi, răbdare și să ia feedbackul bărbătește. Nimic mai corect.

Autenticitatea este azi mai importantă ca oricând

S-a trecut la conceptul autenticității în PR. Aici mi-a plăcut tare. Apropos, dacă nu mai adaug ceva, înseamnă că nu am nimic de adăugat. Per total conferința a fost perfect organizată și discuțiile au fost la punct și virgulă. Iertați-mi paranteza, să purcedem despre ce am zis că s-a mai discutat.

Autenticitatea e mai importantă azi ca oricând tocmai din cauza că ești expus foarte mult. E foarte greu să creezi o mască care să țină la toate încercările. Comunicarea are un rol foarte important în construcția reputației companiei și de fiecare dată când pare că nu e clar care e legătura între comunicare și business, trebuie mereu vizată o analiză a obiectivelor pe fiecare stakeholder în parte. – Corina Vasile.

Conceptul de autenticitate în trenduri … multora ne place să jucăm un rol, fiindcă e o mască pe care ne-o asumăm ca protecție, dar nu mai merge așa. Trebuie să-ți construiești o imagine și să te ridici la nivelul imaginii pe care ți-o dorești. Frumusețea în business constă în ceea ce faci, nu după cum te îmbraci. Întotdeauna trebuie să pornești cu strategia, să te întrebi cine și cu ce te ajută pe tine ca brand? Ce e important pentru tine ca și companie? Nu e ok ca partenerii tăi strategici să fie tratați ca producătorii de pixuri. Comunicarea este funcția vorbirii pentru companii. O funcție continuă. – Sorana Savu.

De ce producători de pixuri? Nu îmi plac categorizările.

O companie ca să-și poată îndeplini rezultatele trebuie să aibă produse bune, să fie un bun angajator, să știe ce face, cum arată, să aibă spirit de leadership, proiecție, să fie bine ancorată în comunicate, să aibă un business rezonabil, să fie simpatică. – Crenguța Roșu.

Concluzii

Acestea sunt concluziile în legătură cu tema principală și tot ceea ce s-a discutat. Punctele principale sunt mai sus. Veronica Dogaru a spus că nu vede necesară o reinventare a PR-ului, dar poate că e necesară o abordare diferită a felului în care poziționezi opțiunea în sine.

Hortensia Năstase a dat o concluzie mai pe larg și a afirmat că ne-am băgat în PR pentru că suntem jalnici la matematică, cică, dar trebuie să ne apropiem de cifre și să le analizăm prin toolurile prin care le folosim. Doar așa putem realiza acțiuni care să producă rezultate. E momentul să renunțăm la control pentru a câștiga control, mai ales în zona digitală. Super fanii brandului sunt ownerii brandului ca și oamenii de comunicare. Trebuie pusă încredere în ei oferindu-le toolurile necesare pentru a comunica bine brandul mai departe.

Crenguța Roșu a făcut o drăguță comparație cu încrederea, această fiind o nevoie ca aerul și are mare dreptate. Dar a făcut și un plot twist la final. Dacă walk the talk nu se întâmplă, ești imediat taxat. PR-ul răspunde unei nevoi. Problema este când PR-ul nu răspunde unei nevoi sau se face că răspunde unei nevoi. (Legat de acțiunile pe care trebuie să le facă un brand) Cât? Cum? Contribuie acestea la business-ul meu și toate astea (și cum?)  se pot măsura. Încrederea este ca aerul. PR-ul construiește încredere. Te prinzi numai când n-o mai ai. 

Twitter

Întrebarea și răspunsul mi s-au părut amuzante în timpul primei sesiuni.

Citește și partea a II-a de idei de la PR Forum.

—————————————

PR Forum 2015 a fost organizat de către Evensys în parteneriat cu Raiffeisen Bank, Orange Romania, McDonald’s Romania, cu susținerea Interbelic Victoria și Origo, și a agențiilor partenere DC Communication, GMP PR, Golin, IMAGE PR, Premium Communication, MSLGroup The Practice.

One thought on “Idei de la #PRForum2015, partea I

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *