Evadarea lui Rebreanu din realism prin „Adam și Eva”

Liviu Rebreanu și-a pus amprenta asupra literaturii române prin romanele sale realiste, cu acțiune care se dezvoltă atât în zona urbană (vezi Gorila) cât și în cea rurală (clasicul Ion). Cu toate acestea, foarte multe persoane mi s-au plâns că Rebreanu, la fel ca Sadoveanu, devin plictisitori ca lectură.

Nu pot să nu recunosc: nici eu nu sunt un fan al lui Sadoveanu, scrierile lui mă plictisesc groaznic, dar sunt unele care pur și simplu n-ai cum să nu le citești pentru că sunt… foarte bune. La fel și Rebreanu, el nefiind, totuși, chiar atât de plictisitor precum lasă impresia Sadoveanu. D-ul Rebreanu oferă niște scrieri pe care nu le poți rata dacă ești un fan al literaturii.

Cu scrierea sa publicată prima dată în 1925, Adam și Eva, altfel stau lucrurile. E o scriere mai fantezistă, cu multe momente cinematice și multe imagini șocante. Urmează ideea cuplului divin, cea care în a „șaptea treaptă istorică” încearcă să-și împlinească dragostea supremă după ce parcurge diferite epoci.

Este și teoria sufletului călător, a reîncarnării. Cea în care sufletul nu moare niciodată, ci doar circulă dintr-un corp într-altul, dintr-un spațiu într-altul, dintr-un timp într-altul. Concepție provenită din hinduism, fapt deloc ascuns în acțiunea romanului unde regăsim timpul și religia încă din primul capitol al cărții.

Vorbind de capitole, aceasta se deschide cu un prolog, cea care introduce intriga cărții. Este vorba de Toma Novac, aflat deja pe patul de moarte. Ceea ce realizează Rebreanu aici e circularitatea pe care o regăsim și în Ion. Romanul pornește din punctul în care se și încheie.

Aflăm, așadar, că-i vorba de un gest necugetat făcut la disperare din dragoste. Că faptașul a fost prins, iar victima șade în patul de spital. De aici se introduce teoria altui personaj, Aliman, care este exact teoria spusă mai sus. Pentru ca ea să fie, totuși, reprezentată, următoarele șașe capitole vor fi întocmai ilustrarea iubirii neimplinite a șașe cupluri.

Navamalika, Isit, Hamma, Servilia, Maria, Yvonne și Ileana sunt cele șapte protagoniste, cele șapte Eve, cele șapte capitole excluzând prologul și epilogul. Pe când cei șapte Adami sunt Mahavira, Unamonu, Gungunim, Axius, Adeodatus (Hans), Gaston și Toma Novac.

Fiecare capitol e tragic și puternic încărcat de șocant. În mare parte, cartea este alcătuită dintr-o descriere narativizată, urmată de o narațiune pe repede înainte. E o serie de povestiri menite să se lege una de alta pentru ilustrarea temei principale.

Poeticitatea lui Rebreanu este surprinzătoare doar în anumite locuri. Cel mai evident loc unde întâlnim poeticitate este fix între capitole. Momentul când este descris sufletul călător. În rest, regăsim hipotipoză acolo unde Unamonu luptă pentru salvarea iubitei sale Isit și moare cinematic în timpul luptei, la fel și Mahavira (ATENȚIE, SPOILER) care este jupuit de viu.

În rest, nu e o carte care să fie ridicată în slăvi. E o carte cu un fir narativ monoton, care surprinde pe alocuri. Avem mai multe tipuri de dragoste în cartea asta, dar vă las pe voi să le descoperiți. Alăturat acestei cărți ar merge seria de eseuri ale lui Ortega Y Gasset despre dragoste.

Ce am mai identificat au fost momentele în care dragostea nu se pupa cu religia (Hans sau Adeodatus), obiceiurile din diferitele culturi ale lumii cu privire la dragoste în timpuri de mult apuse și ce vrea familia, respectiv ce vrea copilul ulterior devenit bărbat.

Aș îndrăzni să zic că e o carte romantică, dar romantică nu în sensul de romantism, cât mai degrabă dramatism romantic. Încercările pentru o dragoste supremă, pură, de la origini și nereușitele tragice din capitol în capitol fac ușor de înțeles de ce cartea aceasta este favorita multora. Nu are o știință prea complexă, nu are o psihologie foarte adâncă, narațiunea e simplu de urmărit.

Per total este o lectură pentru toată lumea, o lectură frumoasă și care explică teoria sufletului călător și al cuplului divin. Cartea se poate achiziționa de aici sau de aici cu transport gratuit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *